Azokat az internetes vicces képeket, videókat, szövegeket és ötleteket, melyeket naponta látunk, osztunk meg és emlegetünk, mémeknek nevezzük. A mémek mindenhol ott vannak az online térben és az emberek bármilyen területet, témát ki tudnak figurázni általuk.
Mi is az a mém?
A mém szó eredetét a „The Selfish Gene” című könyvében Richard Dawkins alkotta meg, és a kultúra egy olyan elemét jelenti, amely információt hordoz, és emberről-emberre továbbadódik az online térben, ilyen lehet akár egy dallam, ötlet vagy mondjuk valamilyen szokás.
A mémek az elmúlt évtizedekben hatalmas népszerűségre tettek szert világszerte. Nem csupán szórakoztató képek vagy videók, hanem mélyebb hatással vannak a társadalomra, a kommunikációra és az információterjedésre. A mémek egy új nyelvet képviselnek, melyen keresztül az emberek érzéseiket, gondolataikat és véleményeiket tudják kifejezni. Gyakran a humor, az irónia és a szarkazmus eszközével érik el, hogy összetett témákat egyszerűen és közérthetően tálaljanak.
A mémek lehetővé teszik az emberek számára, hogy olyan közösségeket alakítsanak ki, ahol másokat is megismerhetnek, ezzel is növelve kapcsolataik számát. A mémek gyakran reflektálnak aktuális társadalmi, politikai vagy kulturális kérdésekre, így az emberek képesek kritizálni vagy értelmezni bizonyos eseményeket, egyben párbeszédet is generálva róluk.
Bár a mémek elsősorban szórakoztatásra szolgálnak, néha hasznos mondandót is közvetítenek vagy összetett témákat tesznek érthetővé. A mémek létrehozása a digitális kreativitás egy formája, gyakorlatilag bárkinek lehetősége van saját mém létrehozására, ami ösztönzi a kreatív gondolkodást. A vállalatok és márkák felismerték a mémek erejét a közönség elérésében. A mém-alapú marketingkampányok hozzájárulnak ahhoz, hogy a cégek organikus és autentikus módon lépjenek kapcsolatba a közönséggel.
Miközben a mémek számtalan előnnyel bírnak, lényeges megjegyezni, hogy mint minden kommunikációs eszköz, felelősséggel is járnak. A helytelen információk terjesztése vagy a sértő tartalom gyorsan terjedhet, és ezeknek súlyos következményei lehetnek. Emiatt fontos az etikai megfontolások alkalmazása a mémek létrehozásában és megosztásában.
Hogyan terjednek a mémek?
A legtöbbjük egyszerű és könnyen érthető, a hülye képek, mémek, néhány szóval ellátva is képesek az emberek figyelmét felkelteni, illetve közös élményt vagy gondolatot közvetíteni. Sok mém a mindennapokkal, a közösségi élet nehézségeivel vagy a popkultúrával kapcsolatos. Az emberek gyakran osztják meg azokat, melyekkel azonosulni tudnak vagy humoros módon képesek kifejezni érzéseiket.
A mémek gyakran átalakulnak, amikor az emberek hozzáadják saját egyéni gondolataikat, ezáltal saját kontextusukba helyezhetik és személyre szabhatják véleményüket.
A közösségi média platformok, mint a Facebook, Twitter, Instagram és Reddit, mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a felhasználók gyorsan és egyszerűen osszák meg kedvenc mémjeiket.
Számos esetben az emberek azért osztanak meg mémeket, hogy reakciókat vagy “like”-okat kapjanak, ami ösztönzi őket arra, hogy a későbbiekben is hasonló tartalmakat publikáljanak.